Akupunktur

acupuncture

Sykdom og smerte kan skyldes ubalanse i kroppens energisystem. Ved å stimulere med tynne nåler på bestemte punkter langs kroppens mange energibaner (meridianer), gjenoppretter akupunktøren balanse i kroppen. Det vil si at smerter og symptomer kan forsvinne eller lindres.

Vår akupunktør er medlem av Akupunkturforeningen som stiller de strengeste kravene til medlemskap i Norge

Hva behandler en Akupunktør?

Følgende tilstander er blant de vanligste som blir behandlet med akupunktur. Disse tilstandene er hentet fra WHO-publikasjonen Acupuncture: rewiew and analysis of Reports on Controlled Clinical Trials.

Smertetilstander

Akupunktur brukes mye for kroniske smertetilstander som spenningshodepine, migrene, kroniske smerter i muskel-skjelett-systemet (f.eks. lumbago, smerter i nakke, skulder, albue, fingre, ryggrad, hofte, knær, ankler, legg, føtter og ankler, kombinert med nedsatt bevegelighet), rheumatoid artritt, kjeveleddsproblemer, akutte smerter, postoperative smerter, skader og forstuvning.

Neurologiske tilstander

Hodepine, migrene, neuralgier (f.eks. trigeminusnevralgi, hemiplegi etter hjerneslag, Bells paralyse).

Les den spennende artikkelen Nåler hjalp henne opp av sengen i Budstikka om sykdommen ME.

Parkinson, MS ( de 3 sistnevnte står ikke på WHO sin liste, men vår akupunktør har hatt gode resultater ved behandling av dette.

Luftveier

Pollenallergi, sinusitt, (bihulebetendelse), akutt halsbetendelse, astma.

Fordøyelse

Kvalme og oppkast etter operasjon og cellegiftbehandling, magesyreproblemer, forstoppelse, diare, irritabel tykktarm, gallesten.

Blod

Leukopeni etter stråle og cellegiftbehandling.

Tilstander i urinveier og genitalia

Inkontinens, enuresis, urinretensjon, blæresten, impotens, mannlig infetilitet, sædkvalitet, (kronisk blærekatarr hos kvinner).

Gynekologiske tilstander

Menstruasjonssmerter, premenstruelle spenninger, infertilitet, svangerskapskvalme, feil fosterstilling, igangsetting av veer, mangelfull melkeproduksjon etter fødsel.

Hjerte/kar- tilstander

For lavt og for høyt blodtrykk, psykosomatiske hjertesykdommer, lindring av smerte ved hjertekramper

Lettere psykiatriske tilstander

Lettere depresjoner, angst, søvnløshet, stress.

Kosmetisk akupunktur

Vår akupunktør er en av 4 behandlere som utfører Mei Zen Kosmetisk Akupunktur.

gunhild Gunhild Rørvik

Akupunktør i Oslo